Sisältöön Suurenna fonttikokoaTekstikoko
 

Opettaja auttaa oppilaita tehtävien teossa.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki

Oppimisen tuki uudistuu syyslukukaudella 2025. Siihen asti toteutetaan alla esitettyä kolmiportaisen tuen mallia.

Yleinen tuki:

  • Vastuussa luokanopettaja/luokanohjaaja, tarvittaessa oppilashuolto
  • Kaikki muut tukimuodot paitsi kokoaikainen luokkamuotoinen erityisopetus 
  • Jos oppilas tarvitsee säännöllistä tukea, arvioidaan tuen tarve. Tällöin tehdään pedagoginen arvio:
    • Pedagogisesta arviosta on vastuussa luokanopettaja/luokanvalvoja ja tarvittaessa erityisopettaja auttaa.
    • Arvio käsitellään moniammatillisessa ryhmässä → siirto tehostettuun tukeen tarvittaessa → laaditaan oppimissuunnitelma

Tehostettu tuki:

  • Vastuussa luokanopettaja/luokanvalvoja/aineenopettaja, laaja-alainen erityisopettaja auttaa
  • Suunnitelmallista, tuen pohjana oppimissuunnitelma, jonka laatii luokanopettaja/ luokanvalvoja yhdessä aineenopettajien ja erityisopettajan kanssa
  • Oppimissuunnitelma päivitetään vuosittain syksyllä ja toteutuminen arvioidaan keväällä
  • Pedagoginen arvio laaditaan nivelvaiheissa toiselta kolmannelle luokalle ja kuudennelta seitsemännelle luokalle siirryttäessä. Jos tuen tarve muuttuu, tehdään uusi pedagoginen arvio


Erityinen tuki:

  • Jos oppilas ei sosiaalisista tai opillisista syistä pärjää yleisopetuksessa tehostetussa tuessa, hänet voidaan siirtää erityiseen tukeen. Tällöin laaditaan pedagoginen selvitys.
    • Pedagogisen selvityksen toteuttaminen on erityisopettajan vastuulla, luokanopettaja/luokanvalvoja/aineenopettaja auttaa aktiivisesti 
    • Selvitys tehdään moniammatillisesti ja käsitellään oppilashuoltoryhmässä, rehtori tekee hallinnollisen päätöksen. Huoltajia ja oppilasta kuullaan ennen päätöksen tekemistä.
  • Jos oppilas ei saavuta edes arvosanan 5 tavoitteita tukitoimista huolimatta, oppiaine voidaan yksilöllistää.
  • Erityiseen tukeen siirretylle oppilaalle laaditaan HOJKS, joka päivitetään lukuvuosittain syksyllä. Sen  toteutuminen arvioidaan keväällä.
  • Pedagoginen selvitys laaditaan nivelvaiheissa toiselta kolmannelle luokalle ja kuudennelta seitsemännelle luokalle siirryttäessä. Myös jos tuen tarve muuttuu, tehdään uusi pedagoginen selvitys.
 
 

Löysitkö etsimäsi?



 

Jaa sisältö