Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen tuki uudistuu syyslukukaudella 2025. Siihen asti toteutetaan alla esitettyä kolmiportaisen tuen mallia.
Yleinen tuki:
- Vastuussa luokanopettaja/luokanohjaaja, tarvittaessa oppilashuolto
- Kaikki muut tukimuodot paitsi kokoaikainen luokkamuotoinen erityisopetus
- Jos oppilas tarvitsee säännöllistä tukea, arvioidaan tuen tarve. Tällöin tehdään pedagoginen arvio:
- Pedagogisesta arviosta on vastuussa luokanopettaja/luokanvalvoja ja tarvittaessa erityisopettaja auttaa.
- Arvio käsitellään moniammatillisessa ryhmässä → siirto tehostettuun tukeen tarvittaessa → laaditaan oppimissuunnitelma
Tehostettu tuki:
- Vastuussa luokanopettaja/luokanvalvoja/aineenopettaja, laaja-alainen erityisopettaja auttaa
- Suunnitelmallista, tuen pohjana oppimissuunnitelma, jonka laatii luokanopettaja/ luokanvalvoja yhdessä aineenopettajien ja erityisopettajan kanssa
- Oppimissuunnitelma päivitetään vuosittain syksyllä ja toteutuminen arvioidaan keväällä
- Pedagoginen arvio laaditaan nivelvaiheissa toiselta kolmannelle luokalle ja kuudennelta seitsemännelle luokalle siirryttäessä. Jos tuen tarve muuttuu, tehdään uusi pedagoginen arvio
Erityinen tuki:
- Jos oppilas ei sosiaalisista tai opillisista syistä pärjää yleisopetuksessa tehostetussa tuessa, hänet voidaan siirtää erityiseen tukeen. Tällöin laaditaan pedagoginen selvitys.
- Pedagogisen selvityksen toteuttaminen on erityisopettajan vastuulla, luokanopettaja/luokanvalvoja/aineenopettaja auttaa aktiivisesti
- Selvitys tehdään moniammatillisesti ja käsitellään oppilashuoltoryhmässä, rehtori tekee hallinnollisen päätöksen. Huoltajia ja oppilasta kuullaan ennen päätöksen tekemistä.
- Jos oppilas ei saavuta edes arvosanan 5 tavoitteita tukitoimista huolimatta, oppiaine voidaan yksilöllistää.
- Erityiseen tukeen siirretylle oppilaalle laaditaan HOJKS, joka päivitetään lukuvuosittain syksyllä. Sen toteutuminen arvioidaan keväällä.
- Pedagoginen selvitys laaditaan nivelvaiheissa toiselta kolmannelle luokalle ja kuudennelta seitsemännelle luokalle siirryttäessä. Myös jos tuen tarve muuttuu, tehdään uusi pedagoginen selvitys.